4. teden: naj bodo živila na krožniku barvita

14:31

banner akademija-fb

Barve živil, iz katerih je sestavljen obrok, in pravilno “sestavljena” živila na krožniku za en obrok so ključnega pomena.  In če je še pred časom veljalo, da je pomembno štetje kalorij, je zdaj to mimo. Hrano se zdaj na krožnik učimo polagati po sistemu dlani.

To pomeni, da je kosilo sestavljeno iz mesa v velikosti ene dlani pri ženskah in dveh dlani pri moških. Poleg tega mora na zdravo sestavljenem krožniku biti za dve dlani zelenjave (poleg solate) in za eno pest zdrave priloge (krompir, riž, makaroni …). Nikoli pri tem ne smemo pozabiti na kakovosten vir beljakovin in ogljikovih hidratov.

Toda ni samo pomembna količina obroka, ampak tudi njegova barvitost.

»Rastlinski hrani barvo določajo snovi, imenovane fitokemikalije. To so kemične spojine brez energijske vrednosti, a s presenetljivimi pozitivnimi učinki na zdravje. Rastlinam dajo različne barve, vonjave, okuse in druge organoleptične lastnosti, na telo pa dobro delujejo skupaj z vitamini, minerali in vlakninami. Ob tem moramo vedeti, da je treba uživati čim manj predelano hrano,« pravi nutricionistka Damijana Presečnik iz ekipe 24alife.

Poglejte, kaj pomenijo barve: 

borovnice

Modro in vijolično sadje ter zelenjava vsebujeta močne antioksidante. Ti uravnavajo krvni tlak, znižajo tveganje za razvoj bolezni srca, izboljšujejo spomin, delujejo protivnetno, zmanjšujejo tveganje za nastanek raka in sladkorne bolezni. (Borovnice, brusnice, jajčevci …)

solata

 

Zelena zelenjava in sadje vsebujeta klorofil in lutein, ki pomagata jetrom pri odstranjevanju potencialno rakastih spojin. (Temnolistnata zelenjava, pistacije, grah, kumare, brokoli, ohrovt, zelje …)

paradiznik
Rdeča rastlinska hrana vsebuje antioksidante ikopen in antocianine, ki zmanjšujejo tveganja za srčne bolezni in preprečujejo nekatere vrste raka. Ta živila imajo večji učinek, če jih toplotno obdelamo. (Paradižnik, rdeče zelje, rdeč fižol, rdeče paprike, jagode, maline in rdeče grozdje …)

korencek

Rumena (oranžna) rastlinska hrana vsebuje karotenoide. Izboljšujejo zdravje oči, kosti in kože, krepijo imunski sistem, preprečujejo srčne bolezni in raka. Karotenoidi imajo večji učinek, če jih zaužijemo z mastnim živilom. (Korenje, pomaranče, rumena paprika …)

cvetaca

Bela rastlinska živila imajo flavonoide. Znižujejo holesterol in krvni tlak, zmanjšujejo tveganje za raka želodca ter bolezni srca in imajo antivirusne in antibakterijske lastnosti. (Cvetača, banane, čebula, gobe, krompir, repa, česen …)

ALI STE VEDELI? 

Če pri kosilu pojemo lubenico ali melono, to ni vedno dobro. Gre za dve živili, ki sta hitro prebavljivi (v času od 15 do 30 minut). Če ju kombiniramo z drugimi živili, ki niso hitro prebavljiva, lahko pride do bolečin v želodcu in črevesju.

Med jedjo in takoj po njej ni priporočljivo piti večjih količin vode. S tem se namreč razredčijo prebavni sokovi in prebava je posledično otežena.

SIMONA ŠOLINIČ

strokovni podatki: Ekipa 24alife

Foto: GrupA

 

Deli