Kako se izogniti podopustniški depresiji?

7:47

Vsem je dobro znan občutek tesnobe v nedeljo zvečer, ko se po sproščujočem in spominov polnem koncu tedna pripravljamo na ponoven odhod v službo. Po dopustu so ta čustva še bolj intenzivna in prvi dnevi po vrnitvi s počitnic so vedno zelo zahtevni za nas – tako čustveno kot glede zahtevnosti in količine dela.
Psihologi menijo, da se takšnih in podobnih čustev ne smemo ustrašiti, saj so popolnoma normalna in razumljiva, včasih jih enačijo celo z občutkom izgube, ki ga dobimo, ko se zavemo, da je pred nami novih pet dni »nesvobode«.
Kako se takšnim čustvom izogniti oziroma jih vsaj omiliti, si preberite v naslednjih vrsticah.

zaposlovanje-24-08-2017

1. Na list papirja zapišite vzroke za takšno doživljanje.
Psihologi menijo, da je treba vedno najti vzrok za težave, ozadje, ki vodi do tesnobe, oziroma ključen povod, ki vodi v takšno žalost. Treba je spregovoriti. Veliko je možnosti, da vzroki sploh niso povezani z delovnim mestom, temveč so drugačne narave – morda so v igri socialna tesnoba, ki pride iz strahu pred človeškimi stiki, vsakodnevna enourna vožnja na delo, žalost pri puščanju otrok v vrtcu ali pri varuški … Zato je pomembno, da se zazrete vase in opravite samorefleksijo. Veliko ljudi vzrokov ne more prepoznati, a če se ustavijo, razmislijo o sebi in svojem načinu življenja, so takoj korak bliže rešitvi.

2. Pomislite na pretekle izkušnje.
Vzroki za takšno depresivno počutje lahko segajo tudi globlje v osebno zgodovino. Kot primer vzemimo otroka, ki je bil vzgojen v ločeni družini. Pri mami je živel od ponedeljka do petka, z očetom se je družil zgolj ob koncih tedna. Vsako nedeljo zvečer je bil žalosten, ker je zapuščal očeta in se je zavedal, da ga ne bo videl celih pet dni, do naslednjega konca tedna. Morda je ravno takrat pridobil ta občutek zapuščanja, utesnjenosti, žalosti, strahu pred selitvijo.

3. Poiščite načine, da tesnobo obrnete sebi v prid.
Če so vzroki vseeno povezani z delovnim mestom posameznika, so se morda razvili zaradi strahu pred spori, konkurenco ali ambicioznimi posamezniki. V tem primeru psihologi svetujejo, da vsa ta čustva preusmerite v pozitivno perspektivo in svoji tesnobi dodate ščepec izziva, kar bo delovalo zmagovalno. Tesnoba je namreč lahko tudi odličen motivator, ki ljudem pomaga, da se zorganizirajo in na različne načine pripravijo na kopico dela.

4. Ohranite trezno glavo in glejte iz realnega stališča.
Ne glede na to, ali vzroki prihajajo iz otroštva ali iz službenih krogov, vedno poskrbite, da težava in depresivna čustva ne postanejo večji, kot so v resnici. Ne delajte panike, ponedeljki niso nikakršna katastrofa, za katero se je nujno treba boriti, da jo preživite. Namesto tega svoja občutenja zaupajte sodelavcu ali prijatelju, ki vam bo v prvem stavku izrekel nekaj pozitivnih misli in vas tako spravil v boljšo voljo. Na ta način boste na težavo gledali iz drugega, optimističnega stališča, ki je sami na slab, depresiven dan niste sposobni uvideti.

5. Se vam to redno dogaja? Pomislite, ali je vredno.
Ko se podopustniška depresija kot ponedeljkova tesnoba ponavljata redno in zelo pogosto, razmislite v smeri, da bi bil morda čas, da zamenjate službo. Ko se pojavijo telesni simptomi, kot so recimo bolečine v trebuhu ali glavobol, je treba slišati »alarm« in poiskati novo delovno mesto, ki vas ne bo tako utesnjevalo, kot vas sedanje.
Takšnim občutkom se lahko izognete tako, da si v nedeljo oziroma po prihodu z dopusta tako profesionalno kot zasebno zorganizirate teden, ki prihaja. S tem, ko si boste v ponedeljek privoščili razvajanje v dvoje ali masažo, boste lažje preživeli tudi tiste težje opravke, ki vas čakajo do uživanja.
Nedelje zvečer namenite za retrospektivo in si dovolite biti sami s svojimi mislimi, saj s tem ni nič narobe. Če vam je lažje vedeti, kaj vas čaka naslednji dan na delovnem mestu, preglejte službeno elektronsko pošto in se psihično pripravite na vse, kar vas čaka v tem ponedeljkovem hektičnem jutru.
Glejte televizijo, »izgubljajte« čas ob najljubši seriji ali osladnem filmu. V vsakem primeru užijte tudi nedeljski večer tako, kot si zaslužite.

ANJA DAMJANOVIĆ
za MojeDelo.com

Deli