Mlada Braslovčanka ruši stereotipe o moškem delu na ladji

Urški Veber delo na velikih tovornih ladjah zlezlo pod kožo

11:18

Dobrodošli na krovu je pozdrav, ki je še kako poznan Urški Veber iz Pariželj. Življenje na velikih tovornih ladjah, ki plujejo po vsem svetu, je kot mlada diplomantka fakultete za pomorstvo prvič izkusila v začetku leta 2012 in mu ostala zvesta vse do danes, ko na teh ladjah opravlja delo prve častnice. Kot pravi 30-letnica, jo je to delo povsem zasvojilo in ji odprlo novo obzorja.

_MG_0949»Je zelo dinamično in polno dnevnih izzivov, ki naredijo življenje razburljivo, raznoliko in predvsem zanimivo. Biti pomorščakinja zame ni samo služba oziroma poklic, je tudi način življenja. Razlog zato je predvsem v tem, da tri četrtine leta preživim na velikih tovornih ladjah, kjer je okolje povsem drugačno, a po drugi strani je organizacija dela precej podobna kot na kopnem.«

Na nedavnem potopisnem predavanju ste rekli, da sta življenje in delo na ladji ena velika pustolovščina. Kaj točno ste imeli v mislih?

Dobrih sedem mescev, kolikor v enem kosu ponavadi preživim na ladji, je polnih adrenalina. Res je, da delovno mesto in obveznosti vseskozi ostajajo bolj ali manj podobni, se pa zato vsak dan spreminja okolje ladje, ki prinaša takšne in drugačne izzive. Člani posadke smo odvisni od vremena, tovora, ki ga prevažamo, območij, kjer plujemo. Če je človek pustolovske narave, je to delo idealno zanj.

Bi lahko rekli, da šala o ladji in ženskem spolu besede še kako drži?

Tako je (smeh). Večkrat se pošalimo, da ni naključje, da je ladja ženskega spola. Že od nekdaj velja, da ladja okoli sveta potuje s samimi fanti in potrebuje veliko denarja za vzdrževanje. Da lahko pravilno deluje, pa potrebuje moškega. Vse to naj bi stereotipno veljalo tudi za ženske.

Ponavadi, ko pomislimo na člana posadke, imamo v mislih gospoda srednjih let, s sivimi lasmi, s trebuhom. Otroci bi temu dodali še kakšen zlat zob, leseno nogo in papigo. Če pogledamo vas, je to še zdaleč od resnice.

Tako kot so se skozi zgodovino spreminjali poklici, tako se je tudi delo na ladji. To se je v zadnjih letih zelo moderniziralo in je daleč od tipične slike, ki jo vidimo v kakšnih starejših pustolovskih filmih.

Kako pogosto ženske delajo na velikih tovornih ladjah?

Le leta 2012, ko sem se na ladjo vkrcala prvič, nisem bila edina ženska na ladji. Od takrat naprej še nisem imela priložnosti, da bi bila z mano še kakšna druga predstavnica nežnejšega spola. Kolikor vem, je pri Splošni plovbi, s katero sodelujem, zaposlena vsaj še ena, a z njo še nisem imela priložnosti sodelovati.

Nekoč je veljalo, da imajo mornarji v vsakem kraju drugo ljubico. Kako je s tem danes?

To se je precej zmanjšalo in skoraj ne drži več (smeh). A obstajajo še kraji, kjer na ladjo pridejo prodajalke ljubezni. Najpogosteje je to v kakšnih azijskih državah, kjer tamkajšnji prebivalci naredijo vse za dodaten zaslužek. Ena takšnih izkušenj je bila na Tajskem, kjer so ženske prišle na našo barko. Na zadnjem delu palube so postavile bar, fantje, ki jim je to ugajalo, pa so izkoristili priložnost. Večinoma so to starejši moški, medtem ko mlajši niso toliko za to.

To je verjetno tudi ena izmed redkih priložnosti, da zapravite denar. Lahko na ladji veliko privarčujete?

Vsakdanjih življenjskih stroškov, kot jih imamo doma za hrano, elektriko, vodo, na ladji nimamo. Privarčujemo lahko veliko, lahko pa tudi precej zapravimo. V pristaniščih, kjer je ladja privezana, se namreč lahko odpraviš tudi po nakupih. Tudi mene kdaj zanese, a ne smem pozabiti, da imamo na poti domov omejitve pri teži prtljage.

V zadnjem času je vedno več slišati o piratih in območjih, kjer so še posebno pogosti. Plujete tudi po teh morjih?

Z vidika piratov so najbolj nevarna morja v bližini Somalije in Nigerije. Naše ladje plujejo povsod, tudi tam.

Vas stiska pri srcu, ko plujete na teh območjih?

Občutek zagotovo ni prijeten, a si zaradi oblice dela ne moremo privoščiti, da bi o tem veliko razmišljali. Osredotočeni smo na preventivne ukrepe. Veljajo svetovno predpisana navodila, kako ukrepati v primeru vdora piratov. Vsak ladjar ima še svoje strožje ukrepe. Prvo in osnovo pravilo je preprečiti vkrcanje piratov na ladjo. To lahko naredimo z manevriranjem ladje ali z uporabo protipožarnega sistema. Če bi se vendarle zgodilo, da bi jim uspelo priti na ladjo, je zadnja rešitev varna soba oziroma citadela, kakor jo imenujemo člani posadke. Vanjo se v tem primeru zateče celotna posadka.

Lahko pri tem uporabljate orožje ali je to strogo prepovedano?

Orožja na velikih tovornih ladjah ni in je strogo prepovedano. So izjeme, ko je na ladjah prisotno oboroženo spremstvo, a je to zelo redko in dovoljeno na točno določenih območjih.

CELOTEN INTERVJU PREBERITE V AKTUALNI ŠTEVILKI NOVEGA TEDNIKA

Na navigacijskem mostu (1)
Urška Veber na velikih tovornih ladjah Splošne plovbe opravlja delo prve častnice.
03) Nova Gorica
Do zdaj je bila že na kar nekaj ladjah Splošne plovbe. Nazadnje je bil njej drugi dom ladja Rossana. »Lažje bi odgovorila na vprašanje, česa ne prevažamo. Prevažamo namreč praktično vse, od železnih in jeklenih polizdelkov do soli, sladkorja, žit in rud. Do zdaj najbolj nenavadni so bili jekleni polizdelki, težki tudi do 25 ton. Bili so tudi najbolj zanimivi glede shranjevanja in raztovarjanja.«
Dream team
Člani posadke prihajajo z vseh koncev sveta. Ponavadi jih je približno dvajset, Vebrova pa je ena izmed redkih žensk. »Glavna razlika med delom na ladji in na kopnem je, da imamo delavci na ladji veliko več zadolžitev. Organizacija je sicer podobna kot na primer na občini. Imamo tajništvo, računovodstvo, kuharja, čistilke … a vse to smo člani posadke.«

ŠPELA OŽIR, foto: GrupA, osebni arhiv

Deli